(témata slouží jen jako příklady pro pochopení principu a nelze je ke zkoušce použít – každý student si je pro státnice dle tohoto vzoru musí vytvořit sám)
Umění středověku a novověku:
Mistr Třeboňského oltáře a počátky krásného slohu
– různé názory na osobnost a dílo v MTO v uměleckohistorické literatuře
– mezinárodní souvislosti díla MTO a prvních děl krásného slohu
– dílo MTO a další výtvarná díla formující krásný sloh
„Řecký styl“ (maniera greca) v malířství a sochařství v Římě 1. pol. 17. století
– kritická reflexe dosavadní literatury k danému tématu včetně dobových zdrojů (G. P. Bellori, G. B.
Passeri, O. Bosselli)
– stručná analýza role „řeckého stylu“ v tvorbě Francois Duquesnoy a Nicolase Poussina
– vlastní interpretace dvou klíčových děl, jednoho malířského a jednoho sochařského,
reprezentujících „řecký styl“
Jean Baptiste Mathey v kontextu barokní architektury
– konstrukce autorské postavy JBM v dosavadní uměnovědné literatuře
– otázka vztahu Matheyovy tvorby k soudobé římské a francouzské architektuře
– vztah Mathey – Santini a otázka inspirační role Matheyovy tvorby pro následné tvůrce
Umění 19. a 20. století
Marcel Duchamp a readymades – možnosti interpretace
– kulturněhistorická interpretace readymades (John F. Moffitt)-
sémiotický výklad readymades (Rosalind Krauss)
– queer interpretace readymades (Paul B. Franklin)
– nejen readymades – česká perspektiva (Jindřich Chalupecký)
Mikuláš Medek jako vůdčí zjev poválečné české malířské generace
– dobové a současné hodnocení Medkova díla
– sebereflexe autora
– Mikuláš Medek a český informel v mezinárodním kontextu
Participativní umění
– teoretická reflexe fenoménu (Suzanne Lacy, Claire Bishop, Nicholas Bourriaud, Christian Kravagna, Grant Kester)
– rozpory a výzvy participativních strategií
– příklad: Kateřina Šedá a její participativní praxe mezi dialogem a manipulací